Журнал Искусство в школе

На главную >>

 

О НАС

 

О журнале

 

Редакция

 

:: Содержание ::

 

Авторы

 

Подписка

 

ИНФОРМАЦИЯ

 

Анонсы

 

К сведению читателей и авторов

 

КОНТАКТЫ

 

Телефон:

(495) 695-87-56 (понедельник, среда, пятница)


Написать

 

«ИСКУССТВО В ШКОЛЕ» :: НАШИ АВТОРЫ

 

 

Olga-Сhiginceva@mail.ru

Чигинцева Ольга Николаевна, старший преподаватель Института педагогики и психологии детства, Уральский государственный педагогический университет, г.Екатеринбург.

Развитие композиционного мышления младших школьников.

В статье показано, что изучение средств и закономерностей композиции в изобразительной деятельности, сопровождающееся словесным выражением отношения к образу, способствует переходу младших школьников от наглядно-образного к словесно-логическому мышлению. Дается анализ детских работ, выполненных в компьютерной графике.

Ключевые слова: композиционное мышление, наглядно-образное и словесно-логическое мышление детей.

 

Chigintseva Olga Nikolaevna, the senior lecturer of the Ural state pedagogical university, Institute of pedagogics and childhood psychology, chair of the aesthetic education, Ekaterinburg.

The development of composite mentality of the junior pupils.

It is shown that studying of means and laws of a composi­tion in the pictorial activity, accompanied by verbal expression of the relation to the image, promotes the transition of the junior pupils from the evident-shaped thinking to its verbal form. The analysis of the children's works executed in the computer drawing is given in the article.

Key words: composite thinking, evident-shaped and verbal thinking of children.

--х—

 

pianorus@mail.ru

Щербаков Василий Федорович, преподаватель Государственного  музыкально-педагогического института имени М.М.Ипполитова-Иванова.

Синтез искусств в художественно-эстетическом воспитании современного школьника.

В работе обосновывается актуальность проблемы организации целостной художественно-образовательной среды, способствующей активизации творческого потенциала учащихся; раскрываются возможности педагогики искусства, основанные на взаимодействии различных его видов; приводятся примеры синтеза музыки и живописи в практической деятельности.

Ключевые слова: синтез искусств, художественно-образовательная среда, гуманитарная культура, позитивное мировоззрение, творческая деятельность.

 

Chsherbakov Vasilij Fjodorovich,  The State Music-Pedagogical Institute named after M.M.Ippolitov-Ivanov.

Synthesis of arts in art-aesthetic education of the contemporary pupil.

The article is devoted to the problem of the organization of the complete art-educational environment promoting the activization of the pupils’ creative potential on the basis of synthesis of arts. It is proved, that this problem is very actual at the present stage of the society development. The author shows the pedagogical potential of the interaction of various kinds of art in practical activity.

Key words: synthesis of arts, the complete art-educational environment, humanitarian culture, positive outlook of the person, creative activity.

 

--х—

 

anemirsky@mail.ru

Немирский Александр Михайлович, старший преподаватель Института военных дирижеров Военного университета..

Школы военно-музыкантских воспитанников: уникальный опыт отечественного музыкального образования.

Статья раскрывает историю подготовки военных музыкантов в системе отечественного военно-музыкального образования. Автор представляет неопубликованные ранее факты, касающиеся деятельности школ военно-музыкантских воспитанников в ХХ веке.

Ключевые слова: отечественное военно-музыкальное образование, военные оркестры, подготовка военных музыкантов, героико-патриотическое воспитание.

 

Nemirsky Alexander Mikhajlovich, the senior lecturer of the Institute of military conductors of the Military University.

Schools of the military musician pupils:the unique experience of the national military and musical education.

Article describes the history of training of military musicians in the Russian military and musical education. The author presents a previously unpublished facts concerning the activities of military schools, students musician in the XX-th century.

Key words: Russian military musical education, military bands, musicians, military training, heroic and patriotic education.

 

--х—

 

pimakina.s@gmail.com

Пимакина Светлана Владимировна, преподаватель Специальной детской музыкальной школы Оренбургского государственного института искусств им. Л. и М. Ростроповичей.

«Весенняя месса» Ефрема Подгайца.

В статье анализируется новое прочтение духовной композиции через тему детства. Использование тембров детских голосов, органа и ударных инструментов подчёркивает современный облик сочинения. Драматургическое развитие проявляется в движении «от света к свету», раскрывая темы ангельского славословия и детской радости, крестной смерти и Воскресения Христа, непосредственной детской молитвы за всех живущих и живших на земле.

Ключевые cлова: духовная композиция, месса, драматургическое развитие, детский хор.

 

Pimakina Svetlana Vladimirovna, the teacher of Special children's musical school of the Orenburg state institute of arts named after L. and M.Rostropovich.

Ephraim Podgaitz' «Spring Mass»

New reading of the spiritual composition through a childhood theme is analyzed in the article. Use of the children voices’ tone colours, organ and percussion instruments underlines the modern shape of the composition. Dramaturgic development is shown in the movement «from light to light», opening themes of the angelic glorification and children's joy, God death and Revival of the Christ, an immediate children's prayer for all human beings on the earth.

Key words: the spiritual composition, a mass, dramaturgic development, children's chorus.

--х—

 

zolotareva-larisa@yandex.ru

Золотарева Лариса Романовна, кандидат педагогических наук, профессор, Карагандинского государственного университета им. Е.А. Букетова, член Союза художников Казахстана, г. Караганда 

Художественные взаимосвязи в курсе истории искусства: М.Врубель и А.Блок.

В статье рассматриваются проявления символизма в живописи и литературе на примере творчества М.Врубеля и А.Блока: влияние Врубеля на Блока, соприкосновения М.Врубеля с литературным символизмом; близость мироощущения, восприятия мира и человека; общность творческого метода.

Ключевые слова: взаимосвязь искусств, символизм, мироощущение, творческий метод.

 

Zolatareva Larissa Romanovna, Ph.D (the pedagogical sciences), Professor of the Karaganda State University named after E.A. Buketov, Kazakhstan.

Artistic interrelations in Art History course: M. Vrubel and A. Block.

Symbolism manifestations in painting and literature considering M.Vrubel and A.Block creative works are analyzed in the article: Vrubel's influence on Block, M.Vrubel's contacts with literary symbolism; affinity of the mental outlook, perception of the world and the person; a generality of a creative method.

Key words: interrelation of arts, symbolism, attitude, a creative method.

 

--х

 

ninaviola@list.ru

И.Гализина

Освоение терминов на уроках мировой художественной культуры.

 

В статье рассказывается о методах изложения материала и способов организации освоения знаний и терминов по искусству. Для успешного проведения уроков автор предлагает способ освоения терминологии, который эффективно способствует развитию у школьников представлений о художественных и исторических закономерностях культурно-исторического процесса средствами искусства. Этот подход представляется автору наиболее продуктивным и соответствующим критериям и требованиям современного образования.

Ключевые слова: термины по искусству и культуре, содержание уроков искусства, взаимосвязь художественного и рационального.

 

I.Galizina

The terms learning on world art culture lessons.

 

Article is related to one of the means of stating material and getting knowledge and terms on arts studying organizing process. For success in lessons author proposes the method of terminology studying which produces the effective development of students’ ideas about artistic and cultural-historic process factors by the means of arts. By author, this method is considered to be the most productive and concordant with up-to-date education criteria and standards.

Key words: the terms on arts and culture; аrt lesson contents; artistic and rational mind interconnections.

--х

 

 

Karpova_helen@list.ru

Е.Карпова

Особенности освоения образности музыкального языка русского фольклора в начальной школе.

 

Статья посвящена приобщению детей к русскому музыкальному фольклору. Воспитание музыкально-фольклорной грамотности предлагается осуществлять через проживание и осмысление учащимися младших классов старинных ладов русской народной песни. Для этого используются методические приемы импровизации (певческая и инструментальная) и коллективное пересочинение.

Ключевые слова: герменевтика, пифагорейский строй, учение об этосе, теория аффектов, музыкально-фольклорная грамотность, импровизация, «коллективное пересочинение» (А.Мерриам).

 

E.Karpova

Special features of the learning of imagery of the musical language of Russian folklore in the primary school.

 

The article is dedicated to the familiarizing children to the Russian musical folklore. Training musical-folklore literacy is proposed to achieve through experience and comprehension of the ancient harmonies of the Russian folk song by the primary school pupils. For this goal the systematic methods of improvisation (vocal and instrument) and collective recom­posing are used.

Key words: hermeneutics, Pythagoras’system, the study about ethos, the theory of affects, musical folklore literacy, improvisation.

 

--х

 

 

yangicher.l@gmail.com  Flora-elena@yandex.ru

Е.Янгичер

Флористический коллаж как средство арттерапии.

 

В статье анализируются результаты исследования; представлена арттерапевтическая методика «флористический коллаж», направленная на создание, выражение и закрепление положительных эмоциональных состояний у подростков.

Ключевые слова: эмоциональные состояния, флористический коллаж, арттерапия.

 

E.Yangicher

Floristic collage as art therapy means.

 

In article results of research are analyzed; the art therapeutic technique «a floristic collage», directed on creation, expression and fastening of positive emotional conditions of teenagers is presented.

Key words: emotional conditions,  floristic collage, art therapeutic technique.

--х--

 

 

mystic2001@yandex.ru

Т.Полякова

Социокультурные основания театрально-игровой деятельности.

 

Автор рассматривает театрально-игровую деятельность как социокультурный феномен и компонент содержания образования. Театрально-игровая деятельность включает механизмы развития, социализации и сохранения культуротворческой функции человека, что делает ее необходимым условием построения образовательного процесса.

Ключевые слова: театрально-игровая деятельность, игра как таковая, театральность, театрализация, театр.

 

T. Polykova

Sociocultural bases of the theatrically-game activity

 

The author considers theatrically-game activity as a sociocultural phenomenon and a component of the maintenance of formation. Theatrically-game activity includes mechanisms of development, socialisation and preservation cultural activity functions of the person that does by its necessary condition of construction of educational process.

Key words: theatrical game activity, game activity as such, theatricality, staging, theatre.

--х

 

 

 

crasy_rain@pochta.ru

Е.Пихлецкая

Формирование живописной манеры Н.А.Тархова в контексте европейского искусства ХХ века

В статье исследуется формирование стиля русского художника Н.А.Тархова в контексте возникших во Франции новых направлений: импрессионизма, постимпрессионизма, фовизма и экспрессионизма. Особое внимание уделено анализу живописной манеры художника.

Ключевые слова: живопись, стиль, импрессионизм, постимпрессионизм, фовизм.

 

E.Pikhletskaya

Formation of N.A.Tarkhov’s picturesque manner in a context of the European art of the XX-th century.

In article formation of style of Russian artist N.A.Tarhov in a context of the new directions which have risen in France: impressionism, postimpressionism, fauvism and expressionism is investigated. The special attention is given to the analysis of a picturesque manner of the artist.

Key words: painting, style, colour, impressionism, postimpressionism, fauvism.

--х

 

 

 

degelo@mail.ru

Д.Ломтев

Музыка в религиозной традиции российских немцев

На основе малоизвестных печатных источников и результатов этнографических экспедиций освещаются музыкальные традиции в религиозной жизни российских немцев. Приводится характеристика типичных вокальных жанров евангелическо-лютеранской, католической и меннонитской конфессий. Отмечается просветительская и педагогическая работа немецких церковных музыкантов.

Ключевые слова: российские немцы, церковная музыка.

 

D.lomtev

Music in the religious traditions of the Russian Germans.

The musical traditions in the religious life of the Russian Germans are examined based on the little-known printed sources and results of the ethnographic expeditions. The typical vocal genres of Catholic, Protestant Lutheran and Mennonite confessions are characterized. The enlightenment and educational activities of German church musicians are referred in this article. 

Key words: Russian Germans, Church music

 

--х

 

 

 

vremena2@yandex.ru

Т.Скобликова

Этнокультурное образование: проблемы и решения.

Статья раскрывает принципы освоения гончарных традиций Курской области. Описаны формы работы с детьми, обоснована актуальность программы «Связуя нить времен» для детей школьного возраста.

Ключевые слова: народное культура, этнокультурное образование, традиционное гончарство, кожлянская игрушка, музей.

 

T.Skoblikova

Ethnocultural education: problems and solutions.

The basis of the mastering of potter’s traditions of Kursk area is revealed in this article. Forms of work with children are described, the actuality of the programme «Connecting the epoches» for school pupils is proved.

Key words: folk culture, ethnocultural education, potter’s traditions, toy from Koghlya, museum.

--х

 

yulianairk@mail.ru

И.Ирхен

Специфика сохранения художественных ценностей в современной России

В статье раскрывается процесс сохранения художественного наследия в содержательном, структурно-организационном и финансово-экономическом планах. Особое внимание уделено нарабатываемым формам сохранения художественного наследия в современной России.

Ключевые слова: художественное наследие, сохранение культуры и искусства.

 

I. Irkhen

The specificity of the reservation of the artistic values in modern Russia.

In the article the process of the reservation of the artistic legacy in maintaining, structural, organizing, financial and economic way is highlighted. Great attention is given to developed forms of the reservation of the artistic legacy in modern Russia.

Key words: artistic legacy, reservation of the culture and art

--х

 

 

anastasia snork@mail.ru

А.Полозова

Формирование музыкальных предпочтений школьников-подростков

Автор раскрывает методику формирования музыкаль­ных предпочтений школьников-подростков на основе приобщения к классической музыке в ее сопоставлении с произведениями массовой культуры.

Ключевые слова: музыкальные предпочтения, клас­сическая и массовая музыка, подростки, учитель музыки.

 

А.Polozova.

The training of the musical preferences of teenagers.

The author reveals the training methodology of the musical preferences of teenagers through the inclusion them to classical music in its relation with works of popular culture.

Key words: musical preferences, classical music,popular music, schoolchildren-teenagers, a teacher of music.

--х

 

 

arts-center® yandex.ru

А.Никитин

Из истории развития детской художественной ода­рённости в условиях дополнительного образования (1920-1940 гг.)

В статье освещен педагогический опыт развития детской художественной одарённости в российской системе допол­нительного образования 20-40-х годов прошлого столетия. Анализ этого опыта дан по дидактическим основаниям, принятым в российской системе образования. В статье также рассмотрены концепции одаренности, содержания образования, образовательная среда, формы, методы и средства обучения.

Ключевые слова: концепция художественной ода­ренности детей, дополнительное образование, образова­тельные модели «свободного воспитания» и «активного руководства», концепции «дидактического формализма» и «дидактического энциклопедизма», монохудожественный и полихудожественный подходы.

 

А.Nikitin

Selected period from history of artistic talented children's development in supplemental education (1920-1940).

The article is considered pedagogical experience of artistic talented children's development in Russian supplemental education during 20-40-s of XX century. The general idea of analysis is based on Russian educational didactics. The conceptions of talented children, content of education, educational environment, ways, methods, and techniques of teaching are viewed in the article.

Key words: conception of artistic talented children, supplementary education, educational models of «free education» and «active guiding principles», conceptions of «formalistic didactics», «encyclopedic, learning», mono-artistic and poly- artistic. styles teaching.

--х

 

 

i .lipQ-pomorsu.ru

Н.Михайлов

Точеное деревянное изделие, инкрустированное металлом. Интеграция изобразительного искусства, черчения и технологии.

В статье представлена концепция графической подготовки школьников на занятиях но технологии и методика обуче­ния черчению в процессе изготовления точеных деревянных изделий, инкрустированных металлом, художественно- утилитарного назначения.

Ключевые слова: Интеграция, изобразительное ис­кусство, черчение, технология, художественное конструи­рование. точеное изделие, инкрустация, металл, древесина, объекты декоративно-прикладного искусства.

 

N.Mikhailov

Turned wooden wares, decorated with metal. Integration of fine arts, technical drawing and technology.

The article presents the concept of graphic preparation of schoolchildren on the lessons of technology and the system of methods to teach drafting in the process of their making turned wooden wares, decorated with metal, of artistic-utility purpose.

Key words: integration, fine arts, technical drawing, artistic design, making, turned product, enchase, metal, wood, principles of teaching structure, objects of arts and crafts.

--х

 

 

artgallery@ gala.net

Ю.Юревич

«Предмет моего искусства — дух человеческий...». Творческий путь В.Н.Чекрыгина

Статья о становлении и творчестве художника В.Н.Че­крыгина, одного из основателей группы «Маковец». В статье говорится об особом видении художника, которое сформировалось на основе древнерусской живописи, старых мастеров эпохи возрождения, общения с футуристами и философии Н. Н. Федорова.

Ключевые слова: В.Чекрыгин, живопись, графика, икона, футуристы.

 

J.Yurevich

«The subject of my art is human spirit». Artistic caгееr of V.N.Сhelcrygin.

The article is considering the process of formation and artistic career of V.N.Chekrygin, one of the artistic group «Makovets» founders. The particular vision of artist had been formed using the principles of Old Russian painting, the Renaissance painting, intercommunication between Futurists group members, and philosophy of N.N.Fedorov.

Key words: V.Chekrygin, painting, drawing, icon, futurists.

--х

 

 

maksimpodobed® yanclex.ru

Н.Подобед

Учиться видеть цвет.

Статья раскрывает вопросы изучения цветовых отноше­ний в живописи, которые в совокупности способствуют ре­шению творческих задач. Это развитие творческих способ­ностей, знание законов применения цвета, приобретение таких качеств, как наблюдательность, зрительная память, пространственное воображение, чувство цвета, формы и др.

Ключевые слова: цвет, светотень, форма, рефлекс, жи­вопись, натура.

 

N.Podohea

To study to see color.

This article is devoted to the questions of studying of the color attitudes in painting, some questions which promote the practical decision of creative tasks. For this purpose it is necessary to develop creative abilities, to know the rules of application color, to acquire such qualities, as observation, visual memory, spatial imagination, feeling of color, the form.

Key words: color, a treatment of light and shade, the form, a reflex, painting, a nature.

 

 

 

 

© «Искусство в школе»
Разработка и дизайн сайта - Майя Медкова, поддержка сайта – Александр Казаков

 

Хостинг от uCoz